sâmbătă, 11 decembrie 2010

Curiozitati despre inventii

Există multe exemple de invenţii care au apărut cu mult înaintea timpului lor, atât de mult încât unele nu au intrat în folosinţă timp de o mie de ani, iar unele au intrat în uzul general la aproape 100 de ani după ce au fost proiectate.
În 1834, Charles Babbage (1792-1871) a proiectat motorul analitic, precursor al calculatorului. El a fost în imposibilitatea de a obține finanțare pentru invenția sa de la guvern, care au considerat ca ar fi lipsit de valoare.
Procesul de fax a fost patentat în 1843 de Alexander Bain, dar faxul a intrat în funcțiune numai în 1964.
În 1888, Frank Sprague a finalizat o cale ferată electrică, dar locomotivele electrice au fost introduse doar în 1895.
Eugene Ely a aterizat cu un avion pe un vapor in anul 1911, dar portavioanele nu au fost perfectate timp de alți 20 de ani.
Primul salt cu parașuta a fost executat dintr-un balon cu aer de către Andre-Jacques Garnerinthe din Franța în anul 1793, dar Leonardo da Vinci a facut schițe detaliate de paraşute în anul 1485. El a schiţat de asemenea, un elicopter, un tanc şi un tren de aterizare retractabil. Primul elicopter care putea transporta o persoană a fost pilotat de Paul Cornu în 1907. Tancurile au fost folosite pentru prima dată în timpul primului război mondial în Cambrai, Franţa în 1917. Primul avion cu trenul de aterizare retractabil a fost construit în anul 1933. Da Vinci a sugerat, de asemenea, metode de respiraţie subacvatică. Jacques-Yves Cousteau şi Emile Gagnon au introdus scuba divingul (o formă de scufundare sub apă) doar în 1943, 458 de ani mai târziu.
Deşi Alexander Fleming a descoperit penicilina în anul 1928, doar în anul 1938 Howard Florey si Ernst Chain au gasit o cale de-a o produce, demonstrând aceasta doar în anul 1942.
Adolph Fick a fost primul care a sugerat lentile de contact în 1888, și, deși două companii fabricau lentile din sticlă, abia în 1948 Kevin Tuohy a inventat lentilele din plastic moale.
Codurile de bare au fost inventate de Bernard Silver și Norman Woodland în 1948. Sistemul lor folosea lumina pentru a citi o serie de cercuri concentrice, dar au trebuit să aştepte două decenii până la apariția  computerelor şi laserelor pentru a face sistemul lor practic. Cu toate acestea, sistemul de coduri de bare în folosinţă astăzi este Universal Product Code, introdus de IBM în 1973. Primul element cu cod de bare vândut a fost un pachet de gumă în 1974.
Heron din Grecia a sugerat folosirea puterii aburului în anul 50 î.Hr. Dar liderii de atunci au gândit că asta ar cauza șomaj, care poate duce la nelinişte şi invenția nu a avut finalitate. Tehnologia cu aburi a fost cunoscută la chinezi prin 800 î.Hr. Platon, în lucrarea sa Hero din Alexandria din anul 150 î.Hr. a menţionat aproximativ 70 de invenţii cu aburi. Totuși, motorul cu aburi a reapărut din nou, numai în anul 1698 când Thomas Savery a inventat o pompă cu aburi. Primul motor practic cu aburi a fost mașina atmosferică a lui Thomas Newcomen în anul 1701. Acesta a fost folosit pentru a acționa pompele de la minele de cărbune. În 1769, Nicolas Joseph Cugnot a condus tractorul său cu abur, primul automobil oficial cunoscut, pe o stradă din Paris. În 1804, inventatorul englez Richard Trevithick a introdus locomotiva cu abur în Ţara Galilor. În 1815, George Stephenson a construit prima locomotiva cu abur funcțională. Imaginaţi-vă cât de multe evoluții ar fi avut loc dacă teoria lui Heron despre puterea aburului ar fi fost pusă în practică în anul 50 î.Hr.
Computerul a fost lansat în 1943, mai mult de 100 de ani după ce Charles Babbage a proiectat primul dispozitiv programabil. Babbage a abandonat ideea lui după ce nu a putut strânge capital pentru ea. În 1998, Muzeul de Stiinta din Londra, Marea Britanie, a construit o replică funcțională a mașinii Babbage, folosind materiale şi metode de lucru disponibile la momentul de atunci. Aceasta a funcționat așa cum a intenționat Babbage.
Thomas Edison a inventat fonograful în 1877. Peter Carl Goldmark a inventat discul LP în 1948. Compact Discul a fost inventat de Joop Sinjou şi Toshi Tada Doi în 1979. Au fost necesari cincisprezece ani pentru ca  CD-ul sa înlocuiască LP-ul.
Primul portavion adevărat, HMS Furious, a fost transformat dintr-un Interceptor într-un portavion de transport în anul 1917, şi a fost prototipul tuturor portavioanelor. Primele portavioane proiectate de la zero au fost HMS Hermes şi IJN Hosho, ambele lansate în 1920. HMS Furios este singurul portavion care a participat la operaţiuni de luptă în ambele războaie mondiale. Ele au fost casate în 1948.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu